Začněte den jako kočka – pořádně se protáhněte.

Víte jak na to, aby vstávání bylo příjemnější a aby tělo lépe nastartovalo? Pořádně se protáhněte!

Nemyslím ani pozdrav slunce, ani 5 Tibeťanů. Zkrátka se v posteli jen protáhněte jako kočka. Jako děti jsme to dělali všichni, jen to většina z nás zapomněla. Zvlášť teď v zimě, kdy většina z nás vstává za tmy a se zazvoněním budíku. Vstáváme na poslední chvíli ještě v polospánku. Na nějaké protažení není čas, ani myšlenky.

Když pozorujete kočku, zjistíte, že se protahuje několikrát za den. Protože spí několikrát za den. Spánek jí paralyzuje svaly a proto se musí protáhnout, aby se mohla pustit do nějaké větší akce.

Několik let jsem každé ráno cvičila. Vstávala jsem klidně v půl páté, jen abych měla čas na cvičení. I v době, kdy jsem byla vyčerpaná, nesportovala jsem, nevedla žádné lekce, protože nebylo sil, pořád jsem ranní cvičení dodržovala. „Není to přece nic náročného. Jen se protáhnu, trošku se nastartuju a zaktivuju svaly“. Ale i to bylo na mé vyčerpané tělo moc.

S postupem času a s různými změnami po tělesné i duševní stránce se začal měnit i můj přístup ke cvičení. Ráno jsem najednou chtěla jen tak ležet, vůbec se nehýbat, jen tak být. Ranní cvičení jsem začala postupně odbourávat. Nejdřív jen v neděli, pak o víkendu a pak vůbec. Vstávala jsem ale ztuhlá, věděla jsem téměř o každé části mého těla.

Už nevím, jak je to dlouho, ale cvičení se teď věnuji většinou až navečer. Jdu se projít s holemi, někdy posiluju někdy se jen zklidním jógou nebo strečinkem. Podle toho, jak se cítím. A ráno se v posteli jen protahuju. Vytahuju se všemi směry, různě se u toho kroutím a vrtím a pokud nehrozí, že někoho vzbudím, tak si i zavrním. Žádný jiný start do nastávající dne nepotřebuji. 

Po ránu jsou svaly uvolněné, tělo odpočaté, jen ho nastartovat a dostat do modu ON. A jednoduché, instinktivní protažení je ten nejlepší způsob. Okamžitě ucítíte příval energie, která tělem projede od hlavy až k patě. A když se do toho ještě 3krát pořádně nadechnete, bude se vstávat jedna báseň.

V případě, že máte pár minut navíc, zkuste ještě dva cviky na podložce.

Kočičí hřbet. Ale ne jen tak prohnout a vyhrbit. Zkuste zapojit celé tělo! Mějte u toho aktivní ruce i nohy.

Nejdříve se srovnejte tak, aby dlaně byly pod rameny, prsty od sebe a směřovaly vpřed. Kolena jsou pod kyčlemi. Hlava v prodloužení páteře (pohled směřuje k podložce). Nejdříve natáhněte páteř do délky, lopatky jemně stáhněte po zádech směrem k pasu. 

Poté zaktivujte ruce – patku dlaní zatlačte do podložky, lokty jsou odemčené a směřují vzad (zapojí se tím lopatky). Holeně a nárty také jemně zatlačte do podložky. Ucítíte, jak se vše propojí ve středu těla. Ruce i nohy jemně pracují po celou dobu a vy se začněte protahovat jako kočky.

Nejdříve s nádechem mírně otevřete hrudník a podívejte se dopředu. S výdechem zakulaťte záda a podívejte se na pupík. V pomalém tempu, soustřeďte se jen na ten pohyb. Postupně můžete zrychlovat. Opakujte alespoň 10krát, ale klidně i vícekrát.

Poté přejděte do sedu na patách, úplně se uvolněte a prodýchejte. Poté pojďte opět do aktivního provedení. 

Malými krůčky rukama se posuňte do jedné strany. Ucítíte protažení po straně trupu. Protažení podpoříte cíleným nádechem do protahované části hrudníku. Po chvíli zkuste jít do protitahu tím, že vytáhnete sedací kost (tu, která je na protahované straně) směrem vzad.  Stejně tak do druhé strany.

A je to! Přeji Vám krásný nový den!

 

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *